logo

Gefaseerde begeleiding en zorg bij autisme

Onze begeleiding en zorg bij autisme start in de landingsfase.
De meeste kinderen/jongeren/de jongvolwassenen met autisme en hun ouders hebben negatieve ervaringen, spanning en stress ervaren. Om ontwikkeling mogelijk te maken, is de ontwikkelingsgerichte benadering tijdens deze fase erop gericht het welbevinden van kinderen/jongeren/de jongvolwassenen en hun gezin te vergroten.

Contact, acceptatie en verbinding zijn in de landingsfase de belangrijkste sleutelwoorden.

In de begeleiding en zorg bij autisme wordt aangesloten waar het kinderen/jongeren/de jongvolwassenen op elk moment is. Door een handelingsgerichte benadering wordt er gekeken naar kansen en mogelijkheden. In samenwerking met het kinderen/jongeren/de jongvolwassenen en de ouders worden activiteiten, individuele ondersteuning of schools leren ingezet.

Maatwerk en veerkracht zijn hierin belangrijke sleutelwoorden. Om aan te kunnen sluiten bij ieder individueel kinderen/jongeren/de jongvolwassenen op verschillende levensgebieden, wordt er gebruik gemaakt van een grote variëteit aan begeleidingsvormen en veel één-op-één begeleiding in de vorm van Actieve Nabijheid.

In deze fase worden er meters gemaakt en wordt er gewerkt aan competenties. Op het eigen tempo en eigen manier die past bij de kinderen/jongeren/de jongvolwassenen

Blijkt een gesteld perspectief niet haalbaar, dan wordt de route aangepast, deze blijft flexibel. Er wordt in deze fase ook toegewerkt naar maximaal haalbare aanwezigheid. Samen wordt er gekeken naar meer mogelijkheden om verantwoordelijkheid te nemen voor het proces en ook daarop terug te kunnen kijken. Zo ontstaat er meer inzicht en (be)grip op de eigen manier van leren.

Er wordt een grote variëteit aan begeleidingsvormen aangeboden om aan te sluiten bij de wensen en behoeften. Dit kan in de vormen van creatief, fysiek, ervaringsgericht, relationeel, cognitief en in groepsverband of een-op-een.

In deze fase wordt de blik meer naar buiten gericht. Er wordt weer meer verbinding gelegd met de samenleving buiten het ACIC en gekeken naar een kansrijke plek voor het individuele kind.

Wanneer welbevinden toeneemt en aan de basisbehoefte meer wordt voldaan, komt er vaak ook meer ruimte voor intrinsieke motivatie en ruimte om te kijken naar wat het kind/de jongere/de jongvolwassene op dat moment maar ook later wil. Er komt aandacht voor een perspectief. Bij het ACIC begeleiden we onze kinderen/jongeren/de jongvolwassenen en ouders intensief en sluiten hierbij aan bij de wensen. We gaan samen op zoek naar de interesses, vervolgplekken en kijken wat hier voor nodig is en betrekken hier eventuele andere partijen bij.

Moed is in deze fase een belangrijk sleutelwoord.

De waakvlamfase volgt wanneer een kinderen/jongeren/de jongvolwassenen ons Autisme Centrum verlaat.

Het ACIC blijft op de achtergrond aanwezig. Dit ter ondersteuning voor de ouders en het kind en/of de jongere. Het ACIC biedt levensloopbegeleiding, wat inhoudt dat indien nodig, bij deze belangrijke overgangsfase het ACIC aanwezig is om het kinderen/jongeren/de jongvolwassenen weer op te vangen.

Meer weten over onze begeleiding en zorg bij autisme?

Neem contact met ons op!

Over ACIC

Wij vormen een interdisciplinair team dat zich bezighoudt met de totale zorg voor kinderen met autisme en hun omgeving.

Omdat ieder kind uniek is, met zijn eigen unieke persoonlijkheid, behoeften, wensen en talenten, biedt Autisme Centrum In Contact alle begeleiding op maat.

logo
Loosdrechtse Bos 7, 1213 RH Hilversum
Privacy Policy
Built by MDDD © 2025